خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/10/06 - 10:10
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
حیدری:

ایران برای توسعه روابط خود با چین، از باج گیران غربی نمی‌گیرد

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: جمهوری اسلامی ایران برای ارتباط با چین از باج گیران غربی معتاد به تحریم اجازه نمی گیرد.

شهریار حیدری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره علل نگرانی غرب از گسترش روابط بین کشور های ایران و چین در دوران تحریم ها گفت: از آنجایی که کشور قدرتمند چین در حال تبدیل شدن به اولین قطب اقتصادی دنیاست عقل و منطق حکم می کند تا جمهوری اسلامی ایران با این کشور روابط سیاسی- اقتصادی داشته باشد.    



نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: غربی ها در سال های اخیر ایران و زیر ساخت هایش را تحریم کردند به همین جهت، برای ارتباط با کشورهای دیگر، منتظر اجازه اروپایی ها نیستیم.



وی افزود: جمهوری اسلامی همواره اعلام کرده که آماده برقراری رابطه با کشور های غیر متخاصم است و این اروپایی ها بودند که از طریق تحریم های خشن، حاضر به ارتباط با ایران نشدند.



حیدری تاکید کرد: بر اساس آمار های رسمی، غربی ها به ویژه اروپایی ها بیشترین روابط را با کشور چین دارند. سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که اگر چین کشور مهمی نیست، پس چرا حجم مبادلات تجاری اروپا و آمریکا با این کشور بالاست ؟



نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: وقتی که اروپایی ها با اعمال تحریم علیه کشورمان تمایلی برای داشتن ارتباط سالم و منطقی از خود نشان نمی دهند، طبعیتا ایران به دنبال برقراری ارتباط با کشور هایی همچون چین خواهد رفت.



وی ابراز کرد: غربی‌ها به دلیل روابط استراتژیک بین دو کشور، همواره به دنبال تخریب روابط بین ایران و چین بودند. به همین جهت، پارلمان اروپا عوام فریبی می کنند. غربی ها در حال فضاسازی ذهنی نسبت چین هستند تا اینگونه به مردم القا کنند که چین در حال غارت منابع ملی است.



وی ادامه داد:غربی ها در حال حاضر چنین ادعایی دارند که ایران به دلیل دارا بودن دیپلماسی قوی و قدرت منطقه ای، تاکنون  به هیچ کشوری باج نداده است.  



نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: غربی ها به دنبال باج گیری هستند و اگر ایران در این 40 سال  به اروپایی ها و آمریکایی ها باج می داد، آن ها  ناراحت نمی شدند. غربی ها به دلیل ترس از قدرت چین به دنبال تشویش اذهان عمومی درباره روابط بین دو کشور هستند به همین دلیل تضعیف رابطه ایران و چین و در دستور کار خود قرار دادند./



پایان پیام



  

  • کد خبر : 310764
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار